|
||||||||
Het eerste paar is terug en maakt weer samen muziek. Natuurlijk weet u ongetwijfeld dat ik het heb over de President en First Lady van het Americana genre, Buddy en Julie Miller. Op 21 juni brachten ze hun nieuwe album "Breakdown on 20th Ave. South", uit via New West Records. Dit is hun eerste gezamenlijke project sinds hun meesterwerk "Written in Chalk" in 2009. Het is eigenlijk geen verrassing dat het zo lang heeft geduurd. Buddy Miller heeft het zo druk gehad dat hij waarschijnlijk nauwelijks tijd heeft om onder de douche te zingen. Buddy Miller draait inmiddels al jaren mee en maakt al die tijd uitstekende cd’s, allemaal cd’s van een bijzonder hoog en constant niveau. Misschien wel iets te constant, want Buddy Miller, met of zonder Julie Miller weet op een of andere manier maar niet op te vallen. In 2001 ging voor Buddy en Julie Miller eindelijk een jarenlange gekoesterde wens in vervulling, met hun eerste schijf "Buddy & Julie Miller". Samen hebben ze songs gecomponeerd en opgetreden vanaf het moment dat ze elkaar voor het eerst ontmoetten en in het huwelijk traden, maar het is maar zelden voorgekomen dat ze samen nummers opnamen. Daarnaast verzorgde hij ook de backingvocals van Robert Plant en Alison Krauss op hun Raising Sand tournee. Hij produceerde en speelde in Plant's 'Band of Joy'. Hij produceerde ook albums van Richard Thompson, Shawn Colvin en Steve Earle, Patty Griffin en de War & Treaty om er maar een paar te noemen. Alsof dat nog niet genoeg was om hem bezig te houden, werkte hij samen met T-Bone Burnett aan de ABC/CMT serie Nashville, en werd hij de Executive Music Producer van de show nadat Burnett was vertrokken. In 2009 verscheen van Buddy & Julie hun laatste album, "Written In Chalk", een cd met vooral ingetogen songs vol emotie, die vrijwel niemand onberoerd liet. Men zou dus de muzikale carrière van Buddy Miller, eerder bescheiden kunnen noemen - een zestalsoloplaten en een drietal duocd’s met echtgenote Julie Miller is voor een zestigplusser niet meteen een imponerende catalogus - maar dan zou men te lichtvoetig over zijn invloed heenstappen, want de veelzijdige Miller heeft niet stil gezeten. Wie in Nashville een plaat wil opnemen, loopt beter eerst even aan bij Miller voor advies, een helpende hand of een song, en wie vriend aan huis is bij o.a. The Dixie Chicks, Lucinda Williams, Steve Earle en Jim Lauderdale met wie hij eind 2012 zijn duoplaat "Buddy & Jim" opnam, kan men bezwaarlijk een doetje noemen. Echter na "Written In Chalk" werd het stil rond het echtpaar als duo. Reden hiervoor was dat Julie een aantal jaren te maken had met lopende gezondheidsproblemen. Miller verwaarloosde door al dat werk zijn vrouw die in stilte inmiddels zo'n vijftig liedjes had geschreven. En nu tien jaar later begonnen ze, gewoon thuis in de slaapkamer, samen muziek op te nemen en nu is er dan eindelijk weer een duoplaat, "Breakdown on 20th Ave. South", die 12 sublieme liedjes van Julie Miller bevat. Niets is meer geschikt voor een verzameling liedjes die zo intiem zijn als deze die bij hun thuis werden opgenomen. De naam van het album en de titeltrack verwijzen dan ook naar het adres van de Miller's en hun persoonlijke studio. Hun zang is nog steeds even fragiel, rasperig en gedrenkt in soul als altijd. Julie bracht de songs aan, terwijl Buddy ze in zijn kenmerkende kwaliteit van productie vorm gaf. Hun muziek zou zich heel comfortabel voelen in een honky-tonk of Juke Joint. Julie's teksten imponeren met een ontroerende ernst die diepte en diepgang toevoegt. Ze heeft de gave om rudimentaire metaforen te gebruiken om mentale portretten voor de luisteraar te maken. "War Child" is hiervan een perfect voorbeeld. De teksten beschrijven de benarde situatie van kindsoldaten die uit hun gezinnen in derdewereldlanden zijn gestript en tot de strijd zijn gedwongen. Na de opener en spirituele titeltrack, volgt het folky "Feast Of The Dead", "Everthing Is Your Fault" en het uitgeklede, nauwelijks begeleide "Unused Heart", songs waarbij Julie haar gevoelens uit en ze je meteen bij de strot grijpt. Andere nummers zoals het daar opvolgende "I'm Gonna Make You Love Me" en "Spittin' on Fire" zijn dan weer meer sensuele beelden om het tastbare met het emotionele te verbinden. Buddy en Julie Miller hebben zonder twijfel een enorme invloed gehad op andere muzikanten, en het is een welkome terugkeer voor hen om samen te werken aan een project met zo'n authenticiteit. "Breakdown on 20th Ave. South" is dan ook een plaat met tijdloze muziek, een must voor een ieder die zich liefhebber van Americana noemt.
|
||||||||
|
||||||||